PREN hecht ook veel waarde aan de wetenschappelijke vorming van kinderartsen in opleiding. De opleider kindergeneeskunde cluster Amsterdam-UMC dr. Diederik Bosman en plaatsvervangend opleiders dr. Birgitte de Bie en dr. Douwe Visser zijn vertegenwoordigd binnen PREN evenals twee arts-assistenten in opleiding dr Arthur Edridge en dr Amal Abdi.
PREN & Opleiding tot kinderarts
Wetenschap is een cruciaal onderdeel van ons vak kindergeneeskunde en logischerwijs ook van de opleiding tot kinderarts. Daarom is er binnen de opleiding tot kinderarts in het Amsterdam UMC een wetenschapscommissie opgesteld, met als belangrijkste doel het ondersteunen van arts-assistenten in het bedrijven van wetenschap voor en tijdens de opleiding. PREN vervult een belangrijke rol op het raakvlak van wetenschap en opleiding. Arts-assistenten kunnen PREN gebruiken voor het uitrollen van onderzoeksprojecten en andersom kan PREN ook via de wetenschapscommissie arts-assistenten werven om te helpen bij onderzoeksprojecten. De maandelijkse PREN vergadering wordt bijgewoond door de arts-assistent leden van de wetenschapscommissie, om de samenwerking zo optimaal mogelijk te laten zijn.
Mijn naam is Arthur Edridge, ik ben als AIOS kindergeneeskunde en lid van de wetenschapscommissie vanuit de opleiding kindergeneeskunde verbonden met PREN. Mijn doel is om te evalueren en concretiseren hoe opleidingsassistenten kindergeneeskunde vanuit het Amsterdam UMC zich kunnen inzetten voor PREN en vice versa. Tot op heden is dit voornamelijk tot uiting gekomen vanuit de niet klinische kerntaak (NKKT) wetenschap, maar ook vanuit alle andere NKKTs zijn er veel samenwerkingsmogelijkheden. Door bepaalde inhoudelijke criteria op te stellen en tijd vrij te roosteren zou het bijvoorbeeld makkelijker moeten worden voor een AIOS om aan deze NKKTs binnen PREN te voldoen.